Megvolt az összes fajta kóstolása! 220.nap

2014.08.24 18:50

Ahogy a cím is mutatja, megkóstoltam minden fajtát, és túléltem a Morugát is! Először is egy kis háttér információ, hogy érthetőbb legyen a paprikák erőssége, és jobban el lehessen képzelni a különbséget köztük. A paprikák csípősségét egy kapszaicin nevű anyag okozza, ami bőr/nyálkahártya hőérzékelő idegeit stimulálja. Az erősség mérésére a Scoville skálát használják (SHU), ami a kitalálójáról kapta a nevét. A lényege annyi, hogy a paprikából készült oldatot cukros vízzel hígították, egészen addig, amíg el nem tűnt a csípősségük, és ezt 5 ember kóstolta eredetileg. Tehát az édes paprikákkal kezdődik ez a skála, ők képviselik a nullás értéket. A skála másik vége a tiszta kapszaicin, ami 15-16 milliós értéket képvisel. A hegyes erős paprika 500-8000 SHU-t produkál, tehát az erősebbekből kinyert oldatot 8000 szeresére kellne hígítani, hogy semmit ne érezzünk belőle. Az én paprikáim közül a leggyengébb a Jalapeno Purple, ami körülbelül ebben a sávban mozog. A megadott értékei 2500-8000 SHU és ezt azért szépen lehet is érezni rajta. Kicsit a hegyes erőshöz tudnám hasonlítani. Ízben nagyon hasonlóak, az ereje viszont meggyőzőbb a Jalapeno-nak. Személyes véleményem szerint a chili valahogy másképp csíp mint a magyar paprikák. A magyar erősnél a csípős érzés inkább az ember nyelvén/száján jelentkezik, míg a chili valahogy hátulról csíp inkább. Úgy is mondhatnánk hogy egyből torokra megy! :D (bár lehet ez csak nálam van így)

Szóval a Jalapeno. A termés lila színnel kezd, majd szépen lassan elkezd zöldes árnyalatot felvenni, és a legvégén átcsap pirosba. Kóstoltam mindegyik fázisból, és a leg csípősebb állapota szerintem a zöldes lilás. Mikorra bepirul, az ereje nagy része is elvész, de az íze megmarad.

első fázis:

Zöldes árnyalat:

És a piros:

Erősségben a következő, a Habanero White Bullet. Ez már egy nagyságrenddel erősebb mint az előző, vagy mint a magyar paprikák. 200000-350000 terjedhet az erőssége, de van olyan hely ahol a felső értéket 400000 nek adják meg. A lényeg, hogy ha leg erősebb magyar paprikát, és leggyengébb Habanero White-ot vesszük, akkor is 25x erősebb ez a kis fehér lövedék. Az íze nekem nagyon tetszik! Van egy különleges íze, amit a profi kóstolók "gyümölcsös"-nek hívnak. Az ereje pedig meglepő, mert akarva, akaratlanul is lebecsüli az ember a mérete miatt. Vág egy picike darabot a picike paprikából, és utána finoman szólva is letépi az arcát az ereje. Nem egy embernek okozott már meglepetést, mert persze szívesen osztom a kóstoló adagokat. Ez a fajta jutott el először a szüretig nálam! Az erkélyen lévő két tő, szépen hozza a termést, 20-30 paprika folyamatosan van rajtuk, és általában 8-10 darab már szépen be is érett. Ezt a mennyiséget viszont elég hamar eltüntetem, persze nem eszem meg mindet, mert mással is megszeretném osztani ezt az élményt! :) Az a két tő ami szabad földben növekedett, valami elképesztő mennyiségű paprikát produkált. Nekiálltam leszedni az érettebb példányokat, és a végén 145 darab paprikát számoltam meg. Az egyik tőről szedtem kb 120 darabot, a másikról csak 20-at, de már látszik, hogy jó 100 darab már ott is érésben van.

Az erkélyen így néznek ki:

A kiskertben pedig:

és a kisebbik bokron, amik még zöldek

az első szedés eredménye 145 darab:

Ezzel a mennyiséggel már lehet mit kezdeni, úgyhogy próbálkozunk pár variációval. Készül savanyított verzió, és valamilyen szósz vagy krém is, ez majd kiderül még.

A végére maradt a legerősebb, a 2012-es év világbajnoka, a Trinidad Moruga Scorpion Red. Ennek az értéke elérheti a 2000000 SHU értéket (igen 2 millió) ami alig marad el a szabvány paprika spray értékétől. Na ez elég komoly élményt okozott, még másnap is! Nem is tudtam megenni belőle, csak egy felet, de szerintem az is szép teljesítmény. Persze nem magában elrágcsálom ezeket a paprikákat, hanem eszem valamihez, így azért elviselhetőbb a hatás. Az íze nagyon hasonlít a Habaneroéra, jelen van ugyan az a gyümölcsös íz, igaz ez csak az első pár másodpercben jelentős, utána ugyanis beüt az ereje. Ilyet nem éreztem még soha, és nem is lehet nagyon mihez hasonlítani. Mintha valaki tüzet rakott volna számban, és rugdosná a parazsat a torkomon lefelé! :D Szóval baromi erős! A növények még mindig le vannak maradva többieketől, mostanra kezdett beérni az első rendes adag. Amit kóstoltam, még nem pirult be teljesen, mikor leesett valami miatt a növényről. Pár napot hagytam az ablakban, és szép egyenletes színe lett, aztán kóstoltam meg. Talán mostanra van eredménye az eltérő tápozásnak az erkélyen lévő Morugáknál. Az, amelyik kapta továbbra is a szokásos tápot eddig 8-9 termést hozott, és próbál beérlelni. A másik, amelyik a kálium dúsabb tápot kapta 18-20 paprikát hozott. A szabad földben lévők is 10 körüli darabszámnál járnak.

Kinti csapat. Már majdnem összenőttek a szőlővel:

Az erkélyen pedig így állnak:

Tömve paprikával:

És a kóstoló:

Következő bejegyzésben már lehet hogy az elkészült szószról/savanyúságról is be tudok számolni!

 

 

Téma: Megvolt az összes fajta kóstolása! 220.nap

Dátum: 2014.09.12

Feladó: Schandl Lóránt

Tárgy: Habanero White Bullet

Szia Zoli,

Ez a paprika fajta valóban nagyon finom. Azt személyesen is mondtad, illetve itt is írod, hogy gyümölcsöz ízt tulajdonítanak neki, számomra érdekes módon inkább virág jutott róla az eszembe. Mint mikor az erdőben megcsap a kakukkfű illata. Ezt rögtön a vágásnál érezni, illetve bármivel eszem, mindig érzem ezt a kellemes aromát az orromban. Az ereje durva, Ágival ketten sem bírunk megenni egy étkezés alatt egy egész paprikát. Persze nyilván mi vagyunk a nyápicok, de nekünk így esik jól. Sokszor megkívánjuk, minden nap eszünk belőle, nem tudjuk megunni. Köszönjük neked ezt a pár szemet, jövőre talán már én is kipróbálom a termesztést!

Dátum: 2014.09.12

Feladó: Zoolee

Tárgy: Re:Habanero White Bullet

Szia Lóri!

Nagyon örülök, hogy így ízlik a paprika! Támogatom az ötletet, hogy belevágj, segítek szívesen bármiben.

Dátum: 2014.08.31

Feladó: János

Tárgy: klassz

Hát én szószt készítek a paprikákból, mert darálóm nincs, ezért marad a turmix. Legutóbb már főzés nélkül készítettem a Dorset Nagából a szószt, de volt, hogy chipshez főztem dipet. A Morugákból is szósz lesz. Nálad mi a helyzet konyha-fronton, miket készítesz?

Dátum: 2014.09.02

Feladó: Zoolee

Tárgy: Re:klassz

A szósz nálunk is tervben van, hétvégén valószínűleg meg is csináljuk az első adagot, hogy miből mennyi kerül bele, az még kérdéses. A habanerokból készült 2 kicsi üveg savanyúság. Egyenlőre ennyi, de lehet hogy pár darabnál a szárítást is kipróbáljuk!

Dátum: 2014.08.28

Feladó: Szepesi János

Tárgy: klassz

Szia Zoli,
szép növények, jó poszt, gratula.
Múlt héten én kábé 13-15 db Morugát tudtam szüretelni, előtte lévő héten pedig 6-8 kisebbet. Azért ez az időjárás nem valami kedvező, na. Mit gondolsz? Ha olyan forró nyarunk lett volna, mint tavaly, már szerintem rég arról számolnánk be, hogy nem tudjuk hova tenni a szüretelt chiliket. :)

Dátum: 2014.08.29

Feladó: Zoolee

Tárgy: Re:klassz

Szia!
Köszi a gratulációt! az biztos hogy az időjárás nem a leg ideálisabb, több napsütés, és kevesebb eső lenne az igazi. Reméljük jövőre kicsit kedvezőbben alkul majd a nyár. Azért bízom benne hogy így is beérik majd a paprikák többsége! Azért az a 20 darab Moruga már elég jó mennyiség, mik a tervek vele?

Új hozzászólás hozzáadása